Notacja szachowa

Fundamentalną umiejętnością, którą powinieneś poznać – drogi Czytelniku – jest umiejętność zapisywania i czytania symboli szachowych. Bez tej umiejętności trudno nam będzie przebrnąć przez kolejne lekcje. Nie masz się jednak czego obawiać. Poznanie zapisu szachowego zajmie nam nie więcej niż 15 minut. Po krótkim przygotowaniu będziesz mógł samodzielnie przystąpić do kolejnych lekcji i w konsekwencji do samodzielnej gry w szachy. Proszę więc Ciebie o chwilę uwagi oraz skupienia.

zapis

Szachownica, na której toczy się bezkrwawa bitwa, jest podzielona na 64 kwadraty. Każde z tych pól ma swoją odrębną i niepowtarzalną nazwę. Zauważ, że z boku szachownicy umieściłem numerki od 1 do 8, a u jej dołu literki od „a” do „h”. Z połączenia nazwy kolumny pionowej z poziomą powstaje nazwa pola. Tak więc pole zaznaczone niebieską kropka ma nazwę a8, zieloną – c4, żółtą – f7, a czerwoną g1. Mam nadzieję, że bez problemu – drogi czytelniku – nazwiesz pozostałe pola na szachownicy.

Bierki szachowe

Zwróć teraz uwagę na powyższy diagram. Przedstawia on początkowe ustawienie na szachownicy bierek szachowych. Zauważ, że białe bierki zajmują „1” i „2” linię, a czarne „7” i „8”. Ma to kluczowe znaczenie przy zapisie.

Każdy z graczy posiada na początku partii zestaw 16 bierek do gry (8 pionków i 8 figur). Jeden zestaw bierek szachowych ma kolor jasny (biały), a drugi ciemny (czarny).

W ten sposób znamy już wszystkie narzędzia pozwalające na zapis szachowy i odczytywanie ruchów. Na początek musimy określić jaką bierką chcemy wykonać posunięcie, na jakim polu stoi ta bierka oraz na jakie pole dąży. Jeżeli na polu „c3” stoi skoczek i chcemy go przestawić na „b5” to zapis będzie wyglądał następująco: Sc3-b5. Nie ma w tym nic trudnego! Podobnie możemy opisać inne posunięcia, np.: Kb1-b2 – król z „b1” poszedł na „b2”, Hd5-f7 – hetman z „d5” na „f7” itd. Jeżeli między nazwami pól pojawi się symbol „:” lub „x” oznacza to, że dana bierka wykonała bicie, np.: Hb2:c3 – hetman z pola „b2” zbił bierkę przeciwnika stojącą na polu „c3”. Ruchy pionkiem nie są oznaczane żadną literką, np.: e2-e4 lub e4:d5.

Do oznaczania roszady w szachach używamy symboli: 0-0 – krótka roszada, 0-0-0 – długa roszada.

Przykładowy zapis szachowej partii wygląda następująco (posunięcia są numerowane i wykonywane naprzemiennie – najpierw białe, potem czarne):

1.Sg1-f3 Sg8-f6 2.c2-c4 c7-c5 3.g2-g3 Sb8-c6 4.Gf1-g2 g7-g6 5.b2-b3 Gf8-g7 6.Gc1-b2 0-0 7.0-0 d7-d6 8.d2-d4 Sf6-d7 9.Hd1-d2 Hd8-c7 10.d4:c5 Sd7:c5 11.Gb2:g7 Kg8:g7 12.Sb1-c3 a7-a6 13.b3-b4 Sc6:b4 14.Hd2-b2 Sb4-d3 15.e2:d3 Sc5:d3 16.Hb2-d2 Hc7:c4 17.Wf1-d1 Sd3-e5 18.Sf3:e5 d6:e5 19.Sc3-d5 Hc4-c5 20.Wa1-c1 Hc5-d6 21.Hd2-b2
W tej pozycji zawodnik grający czarnymi bierkami poddał partię.

Reklamy
Ten wpis został opublikowany w kategorii Szachy i oznaczony tagami , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.